Blog

12
Maj

Jak zaplanować storytelling na Instagramie?

Instagram – jeden z bardziej popularnych serwisów społecznościowych przyciąga różnych użytkowników. Jednak sposoby przedstawienia się są takie same dla wszystkich, chociaż nie każdy korzysta z dostępnych możliwości. Jedną ciekawszych form, w jakiej można zaprezentować swoją markę, osobę lub działalność, jest opowiedzenie historii na Instagram Stories. Można powiedzieć, że jest to obecnie najbardziej nowoczesna forma storytellingu. Jak sprawić, by zadziałała na korzyść Instagramowicza?

Storytelling – wszystko zaczyna się od pomysłu

Opowiadanie historii na Instagramie w formie storytellingu nie miałoby sensu, gdyby nie udało się w ten sposób przedstawić wydarzenia w sposób spójny. By to osiągnąć, warto zadbać o dobry plan zamieszczania „opowiastek”, tym bardziej, że Instagram Stories nie jest już nowością i w zasadzie użytkownicy się już do tej funkcji przyzwyczaili.

Trzeba więc przedstawić „swoją historię” ciekawie i wciągająco, by zachęcić odwiedzających do śledzenia i częstego zaglądania na profil. Warto zacząć od rzeczy najprostszej, czyli opisania tematu, który przez jakiś czas będzie się „przewijał” na Stories. Pomocne są tu krótkie filmiki pełne dynamizmu i dobrej energii, a także ciekawie wykadrowane zdjęcie lub kolaż fotografii, dopełniony krótką treścią.

Opowieść – do kogo jest skierowana?

Każda historia przedstawiana na Instagramie jest inna. Nawet na jednym profilu można zdecydować się na storytelling, w którym raz opowie się o sobie, a za drugim razem o projekcie, nad którym pracowało się przez np. kilka miesięcy. Za każdym razem trzeba wybrać najbardziej adekwatny język komunikacji. By tego dokonać, warto odpowiedzieć sobie na pytanie, kto jest odbiorcą tejże historii. Czy będą to ludzie, którzy śledzą profil, czy też tylko wąska grupa, na przykład zainteresowana określonym tematem poruszanym w historii?

Do czego ma skłaniać zaprezentowana historia w formie storytellingu?

Użytkownik Instagrama angażuje się w działalność, która wykracza poza jego codzienne zajęcia? Z pewnością nierzadko chciałby zarazić swoją pasją, bądź misją również innych. Za pomocą storytellingu jest to możliwe, ponieważ wystarczy poprzetykać krótkie filmiki zdjęciami, na których znajduje się zachęcające do działania motto.

Natomiast w poście, który odnosi się do Instagram Stories można podać wyjaśnienie tego cytatu, czy sentencji, najlepiej tak, jak samemu się ją rozumie. Wszelkiego typu definicje np. z Wikipedii nie zdają egzaminu, gdyż liczy się autentyczność.

Przede wszystkim jednak, zanim ktoś podejmie jaką akcję, musi zostawić komentarz, w którym zapyta np. o co chodzi? Zatem jeśli kogoś nie poruszy taka historia w żaden sposób, można powiedzieć, że najwyraźniej nie trafiła na właściwą osobę. Storytelling powinien być na tyle ciekawy, że ci, którzy zobaczą część z danego dnia, znajdą czas następnego, by zapoznać się z kolejnym fragmentem.

Czy każdy moment na storytelling jest dobry?

Oczywiście, ale tylko w teorii, gdyż wiele osób nie prowadzi profilu na Instagramie „tak sobie”. Wiele osób traktuje ten serwis społecznościowy jako źródło swoich dochodów. Nierzadko więc rozpoczyna się opowieść w momencie, gdy na horyzoncie pojawia się finalny produkt. Najczęściej jest to produkt, który pragnie się przedstawić potencjalnym zainteresowanym, czyli prawdopodobnym kupującym. Wtedy przekaz historii poprzedzającej post informujący o dostępności nowego produktu ma niezwykłą moc.

Czy częste opowiadanie historii na Instagram Stories to dobry pomysł?

W ten sposób można przyzwyczaić swoich followersów do tego, że na tym profilu ciągle „coś się dzieje”. Na szczęście Instagram Stories to storytelling, który nie ciągnie się w nieskończoność. Zatem poświęcenie dziennie kilku minut na zapoznanie się z taką historią, nie zrujnuje nikomu planu dnia. Można więc pokusić się o publikowanie takich treści jak najczęściej. Warto jednak pamiętać o tym, że w ten sposób szybko wypali się pomysły.

Gdy coś „śmiga” zbyt szybo na Instagramie, może być odebrane jako mało wiarygodne. Rzadko bowiem ktoś zmienia co chwilę swoje przekonania. Jest też mało prawdopodobne, żeby jedna osoba pracowała w ciągu kilku tygodni nad kilkunastoma różnymi projektami. Nawet jeśli tak jest, najpewniej tylko garstka w to uwierzy.

Popadanie w schematy i skrajności może być dobre

Ktoś regularnie odwiedza profil, na którym co jakiś czas prezentuje się Instagram Stories? Może wychwycić momenty, kiedy takie opowieści najczęściej mają miejsce. Przykładem są prawdziwi fani jakiegoś wykonawcy, którzy codziennie z namaszczeniem odwiedzają ich konto.

Jeżeli zauważą, że Instagram Stories zaczyna być aktywny, a później pojawia się wzmianka o nowej twórczości, mogą być wyczuleni na takie „zagrania”. Wpadanie w takie schematy niekoniecznie musi być złe. Stali bywalcy będą wiedzieli, że „coś się święci”, a „niewtajemniczeni” nie będą mieli o niczym pojęcia. Można w ten sposób wytworzyć swego rodzaju więź z odbiorcami, którzy regularnie zaglądają na profil.

Są też profile, kiedy od wielkiego dzwonu pojawia się storytelling na Instagramie. Najczęściej, gdy już się korzysta z takiej formy przekazu, udostępnia się treści, które kogoś mocno w jakiś sposób poruszyły. Czy to jest dobre – z pewnością można to odebrać za coś autentycznego. Nikt się nie sili na to, by zyskać popularność, a dzieli się jedynie tym, co naprawdę porusza głęboko strunę czyjejś wrażliwości.

19
Sty

Filmy na social media, które generują ruch

Użytkownicy portali społecznościowych są głodni wszelkich nowinek z zakresu swoich zainteresowań. Coraz więcej spośród nich regularnie czyta posty, które publikują cenione przez nich marki. Jednak to filmy zaczynają coraz lepiej „radzić sobie” od tradycyjnych postów na social mediach. Generują duży ruch, aktywują do pozostawiania komentarzy i sprawiają, że marka, która je publikuje, jest postrzegana za bardziej interesującą. Jakie więc treści video są gwarantem zwiększenia odsłon na portalach społecznościowych?

Poradniki w formie filmu siłą napędową na social mediach

Poradniki cieszą się dużym zainteresowaniem od wielu lat. Obecnie każdy stara się poszerzać zakres swoich umiejętności w tak szerokim spektrum, w jakim jest to tylko możliwe. Poradnik w formie filmu idealnie się do tego nadaje – nie trzeba „siedzieć nad tekstem”, a cenne informacje są podane w przystępny sposób, w ciekawej oprawie. Pomimo tego, że publikuje się je w social mediach już po zamieszczeniu ich gdzie indziej w sieci, są siłą napędową na portalach społecznościowych. Użytkownicy nie przepuszczą bowiem okazji, by sprawdzić, co nowego mogą wynieść z poradnika na temat, który ich interesuje. Treści te są często udostępniane dalej, co sprawia, że poradnik video działa jak wiral.

Video relacjonowane na żywo zwiększa ruch na stronie

Wszelkiego rodzaju livesreamingi to świetny sposób na podniesienie słupków wejść na stronę, którą prowadzi się w social mediach. Relacje na żywo to szansa zobaczenia czegoś nowego „z pierwszej ręki”. Można poczuć, że jest się „we właściwym miejscu i we właściwym czasie”. Jako że nie wszyscy zainteresowani konkretną tematyką mogą spontanicznie wziąć udział w takiej relacji, warto poprzedzić ją chociaż jednym postem, który zaanonsuje to wydarzenie. Jeśli bezpośredni przekaz będzie naprawdę ciekawy, liczba wejść na stronie będzie rosnąć z każdą sekundą. Możne je wykorzystać np. do zaprezentowania swojej „świeżynki”, czy jako Live Chat ze swoją grupą Odbiorców.

Filmiki przedstawiające tworzenie projektu „od kuchni” wzbudzają zainteresowanie

Wszelkiego rodzaju video przedstawiające pracę „od kuchni” są ciekawym dodatkiem dla tych, którzy kupili dany produkt lub mają taki zamiar. Widząc dokładnie, jak krok po kroku powstaje model to niezwykłe doświadczenie. Jednocześnie zachęca do pozostawiania komentarzy, w których Internauci mogą podzielić się swoimi spostrzeżeniami, czy faktycznie spełnia ich oczekiwania. Dzięki tym filmom łatwiej przybliżyć działalność firmy, ukazując jej „ludzką twarz”, co nieustannie wzbudza zainteresowanie.

Wartościowe newsy video przyciągają uwagę na portalach społecznościowych

Informacje, które mogą poszerzyć świadomość w istotnej dziedzinie dla użytkowników portali społecznościowych? Cieszą się popularnością, zwłaszcza jeśli poruszają daną kwestię nieszablonowo, są wnikliwą analizą, a przy tym przedstawione w intrygujący sposób. Im taki film jest bardziej wartościowy, tym więcej userów Instagrama, czy Facebooka szepnie na ich temat swoim znajomym.

Przedstawione rodzaje filmów najczęściej przyczyniają się do zwiększenia ruchu na stronie. Niektóre wymagają dłuższego przygotowania, inne spontaniczności, jednak najważniejsza jest autentyczność, treściwość i łatwa przyswajalność ciekawych plików video.

14
Cze

Facebook traci, a co zyskuje?

Wszyscy pamiętamy erę Naszej Klasy, która jeszcze nie tak dawno podbiła serca wielu użytkowników Internetu. Portal trafił na dobry grunt, lecz niestety tak szybko jak zyskał uznanie, tak szybko stracił swoją świetność. Dziś jeszcze funkcjonuje, ale po zalogowaniu gołym okiem widać, że dogorywa. Czy taki sam los spotka Facebook, ale na międzynarodowym podwórku?

Młodzi uciekają – to wieści koniec?

Nic nie trwa wiecznie, a zwykle wszystkie zachwyty szybko ulatują. Spektakularne sukcesy mają swoje pięć minut i wydaje się, że Facebooku ma to już niestety za sobą. Pomyśl przez chwilę, dlaczego Nasz Klasa tak szybko straciła zainteresowanie młodych użytkowników? Ponieważ zyskała zainteresowanie tych starszych. Nikt nie chciał już mieć nadzoru rodziców, którzy chętnie wysyłali zaproszenia do grona znajomych czy rodziny swoim dzieciom. Trudno było odmówić tej propozycji, bo od razu jako dziecko stawałeś się podejrzany. Tak samo jest dziś z Facebookiem. Zgodnie z szacunkami NapoleonCat w 2018 roku w Polsce portal ten utracił aż 18% młodych ludzi mających od 13 do 17 lat, czyli 300 tys. osób. Zyskał jednak 14% użytkowników w grupie wiekowej 35-44 lata i 42%  z przedziału 45-54.

Gdzie tu uciekać?

Użytkownicy wcale nie zrazili się do Facebooka ze względu na komunikaty o wycieku prywatnych danych. Raczej chętniej z niego uciekają przed dorosłymi przenosząc się na Instagram czy Snapchat. W grupie 18-27 lat Instagram odnotował duży wzrost zainteresowanie, ponieważ aż o 31%, a w przedziale wiekowym 35-44 jest to wzrost 95%. Nic to jednak w porównaniu z grupą osób 45-54 lata, którzy wręcz masowo zaczynają zakładać konta na Instagramie. Tu procent ich obecności zwiększył się aż o 122%. Instagram będzie więc kolejnym przegranym portalem, który zaliczy unicestwienie tylko dlatego, że „rodzice” postanowili go masowo polubić? Gdzie teraz mają uciekać młodzi? Czy tu pojawia się luka na coś nowego?

Czy Facebook upadnie?

Nie wydaje się, że koniec Facebooka jest bliski, mimo faktu, iż młodzież masowo się z niego wyrejestrowuje. Portal ten stał się raczej doskonałym sposobem promowania własnej firmy, narzędziem do masowego porozumiewania się ludzi. Obecnie w przeważającej mierze służy potrzebom marketingowym, aniżeli indywidualnemu użytkowaniu. Dużą rolę odgrywa tu taże Messenger, który zaraz obok Whats Up jest najpopularniejszym komunikatorem. Wieszczenie jego końca byłoby zatem dużym nadużyciem i mijałoby się z prawdą.

Facebook skupia niemal 80% internautów

Zgodnie z badaniem Gemius/PBI w grudniu 2019 roku na Facebook zawitało aż 21,48 mln użytkowników, co przekłada się na 76,47% internautów w Polsce. Ich ruch na stronie był spory, ponieważ wykonali  3,53 mld odsłon, a każdy spędził na niej przeciętnie 5 godzin, 19 minut i 27 sekund. Powyższe dane przekonują więc, że póki co Facebookowi nie grozi nic złego, ponieważ młodzież nie ma jeszcze przewagi na świecie i ich ucieczki nie robią na tym popularnym portalu społecznościowym większego wrażenia.

17
Kwi

Finsta podbija Instagram

Finsta, czyli mieszanka słów „fake” oraz „instagram” – takie zjawisko podbija dziś tę platformę i jednocześnie dzieli rzeczywistość na pół. Warto przyjrzeć się temu trendowi, aby nie być zaskoczonym, jak przyjdzie nam oglądać swojego znajomego w dwóch, zupełnie innych odsłonach.

Idealna, doskonała przestrzeń

Na Instagramie już od jakiegoś czasu królują zdjęcia niczym z Photoshopa. Przedstawiają osoby krystaliczne pod względem cery, uczesania, modowych stylizacji. W tle zaś widnieje niczym niezakłócona przestrzeń. Wszystko lśniące, doskonałe w swych proporcjach, uładzone. Jeśli zaś fotka przedstawia jedzenie, to ma ono perfekcyjną formę, podane w niezwykle estetycznej zastawie i niewątpliwie zachęca do spróbowania. Taki sposób ukazywania rzeczywistości jest z pewnością bardzo artystyczny. Zasługuje na docenienie i ciekawie się ogląda, a jednak jest pewien problem, bo ma on niewiele wspólnego z codziennością. Stanowi raczej wyreżyserowany wycinek czyjegoś życia, a nie jego autentyczny charakter. Stąd właśnie zrodził się swoisty bunt i podział na konta z filtrem i bez filtra.

Rinsta i Finsta

Jeśli konto oficjalne, w którym publikuje się zdjęcia idealne, reżyserowane i gdzie artystyczna odsłona jest wiodącą motywacją nazywa się Finsta, to drugie, te prawdziwsze konto pełne naturalności, będzie miało miano Rinsta. Instagram więc dzieli się na dwie platformy, co stanowi dość zjawiskową modę. Na konto Real Instagram, czyli Rinsta decydują się głównie osoby publiczne, które jednak chcą wyglądać naturalniej w oczach swoich znajomych lub rodziny. Nie zawsze mają ochotę pokazać wszystko, całą swoją codzienność szerokiej publiczności. Z drugiej zaś strony, dostrzegają pewną sztuczność artystycznej kreacji, jaką przecież sami tworzą. Moda i swoisty trend współczesnych social mediów sprawia, że nie potrafią się temu przeciwstawiać. Dodatkowo, można się w ten sposób doskonale wypromować. Rzadko która gwiazda czy celebrytka nie posiada dziś konta w mediach społecznościowych. Raczej nie można sobie na to pozwolić będąc na pierwszych stronach gazet, ponieważ to sposób na dość łatwe przedłużanie swojego „pięć minut”.

Finsta a pewność siebie

Z pewnością wielu użytkowników silących się na udostępnianie swoich krystalicznych i doskonałych estetycznie zdjęć odczuwa gdzieś wewnątrz siebie pewien zgrzyt fałszu. Muszą przecież najpierw precyzyjnie wyreżyserować całą sytuację przed kliknięciem zdjęcia. Zaraz potem można rozluźnić oddech, rozpiąć jeden guzik koszuli i wygodnie umościć się w fotelu, bez sztucznych póz i eleganckich ubrań. Funkcjonowanie w takiej bańce mydlanej może niekorzystnie wpływać na psychikę, stąd pojawia się potrzeba, by jednak stać się znowu prawdziwym. Dzięki Finsta wzrasta zatem pewność siebie, poczucie własnej akceptacji i realnego spojrzenia na otaczającą nas rzeczywistość. Daje to na pewno wytchnienie, ponieważ podążanie za trendami za wszelką cenę może wpędzać w kompleksy, a nawet w depresje.

30
Sty

Facebook w polskim wydaniu

Czy można stworzyć polską wersję Facebook’a? Czy ktoś byłby tak szalony, aby podjąć się tego zadania? Tak! Znalazło się nawet dwóch takich!

Dwóch 16-latków z Polski

Sama idea portalu nie jest nowa, więc dwóch nastolatków z Polski nie odkryło w tym aspekcie Ameryki, jednak pewnego dnia podczas przerwy śniadaniowej w szkole, przyszedł im do głowy pomysł na nazwę nowego portalu. I tak polski Facebook będzie się nazywał Shock. Trzeba przyznać, że jest to chwytliwe i być może przyjmie się także poza granicami naszego kraju. Zamysł tego portalu społecznościowego jest poniekąd taki sam jak ten, którego twórcą jest Zuckerberg. Otóż dwóch nastolatków z Polski uważa, że warto poszerzać swoją grupę znajomych, a dziś to Internet przoduje w posykiwaniu przyjaciół. Szczególnie nastolatki dużo częściej zapoznają się w Internecie niż w realnym świecie. Dlaczego by więc ponownie tego nie wykorzystać?

Nowy, lepszy Facebook

Twórcy polskiego Facebooka, czyli ich osobistego projektu Shock, jak sami podkreślają, zauważyli pewną wadę tego popularnego portalu. Otóż uznali, że nie spełnia już swej podstawowej roli, a więc nie łączy i nie integruje ludzi między sobą, ale stał się raczej wyłącznie platformą reklamową. Usługą i miejscem, gdzie tylko podgląda się wstawione przez innych informacje i wpisy, ale nie nawiązuje żadnego kontaktu z ludźmi. „Naszym zdaniem to taki lepszy Facebook – tłumaczy Patryk Nawrocki. – Byliśmy standardowymi użytkownikami mediów społecznościowych. Aż zauważyliśmy, że mają jedną zasadnicza wadę. Zamiast stawiać na rozwijanie społeczności, zamykają użytkowników w grupie znajomych. Co robisz po zarejestrowaniu? Dodajesz znajomych i z nimi rozmawiasz. I na tym koniec – mówi.”

Od pomysłu do realizacji

Okazuje się, że aby stać się twórcą portalu społecznościowego, wcale nie trzeba być informatykiem. Patryk Nawrocki i Bartosz Wawrzyniak korzystali z zewnętrznych programistów, a pieniądze na ten celu otrzymali od rodziców, a więc swoich pierwszych sponsorów. Dwa lata roiły się w ich głowach pomysły na biznes, aż w końcu ustalili cel, zaczęli analizować modele biznesowe, sprawdzać różne koncepcje i wpadli na coś, co tylko teoretycznie zostało już mocno wyeksploatowane, czyli portal społecznościowy. Serwis już działa i gromadzi setki osób, nawet użytkowników zza granicy. Teraz tylko kwestia jego rozreklamowania i rozpowszechnienia. Wydaje się, że wciąż jest miejsce na tego typu projekty, ponieważ komunikacja w Internecie to jeden z najistotniejszych jego elementów.

Jakie są perspektywy?

Powszechny dziś Facebook traci na wartości, ponieważ z dnia na dzień staje się coraz bardziej komercyjny. W tej perspektywie można przypuszczać, że jest na rynku miejsce na coś takiego jak zupełnie nowy i świeży w swym założeniu pomysł łączenia ludzi między sobą. Nastolatkowie mają duże apetyty na sukces, są zmotywowani i obecnie poszukują sponsorów na rozwój aplikacji i dalsze wdrażanie nowych funkcjonalności.

07
Sty

Chatbot – historia, działanie i zastosowanie, czyli jak sztuczna inteligencja weszła do mainstreamu. Część 2

W poprzedniej części artykułu o chatbotach wyjaśniliśmy czym one są, jak działają oraz jaką mają historię. Dzisiaj przedstawimy Ci najczęstsze obecnie zastosowania chatbotów oraz wskażemy, dlaczego powinieneś zacząć z nich korzystać.

Chatbot jako narzędzie działu HR

Coraz częściej specjalistyczne boty wspierają zarządzanie zasobami ludzkimi. Z jednej strony pozwalają pracownikom działu HR zaoszczędzić nieco czasu, z drugiej optymalizują funkcjonowanie przedsiębiorstwa. Przykładowo, kiedy pracownik ma jakieś pytanie dotyczące organizacji pracy, zwykle zwraca się z nim do kogoś z działu HR, zabierając mu cenny czas. Dzisiaj na wiele z tych pytań odpowiedzieć może chatbot, który przydaje się zresztą nie tylko w kontakcie z pracownikami, ale również z kandydatami. Inteligentne oprogramowanie bowiem coraz częściej samodzielnie przeprowadza wstępną rekrutację.

Jak wspomniano, chatbot nie tylko oszczędza czas pracowników, ale również usprawnia funkcjonowanie firmy. Wszystko za sprawą zbierania danych, ich analizowania i wyciągania wniosków. Rozmowy z pracownikami oraz kandydatami służą do wyciągania wniosków odnośnie atmosfery w pracy, możliwych korzystnych zmian, czy też skuteczności systemu rekrutacji.

Obsługa klienta

Prawdopodobnie najpowszechniejszym zastosowaniem chatbotów jest dziś obsługa klienta. Niemal każda firma usługowa lub sprzedażowa umożliwia kontakt przez chatbox, który czasami obsługują konsultanci, jednak coraz częściej zastępują ich boty. Umożliwia to 24-godzinną obsługę klienta, która nie generuje kosztów ze względu na brak konieczności zatrudniania konsultantów. Warto dokonać rozróżnienia chatbotów w tej kategorii, na oprogramowania udzielające podstawowych wskazówek, które w przypadku bardziej złożonych pytań odsyłają jednak do konsultantów, jak i na boty rozwiązujące także skomplikowane problemy.

Boty służące do obsługi klienta działają nie tylko jako chatboxy, lecz wspierają użytkownika w o wiele szerszym zakresie. Pomagają w składaniu zamówień, dokonywaniu zakupów, czy rezerwacji. Dobrym przykładem chatbota działającym w obsłudze klienta jest oprogramowanie udostępnione przez Pizzę Hut. Umożliwia ono dokonanie zamówienia bez wchodzenie na stronę restauracji, czy też uruchamiania jej aplikacji – wystarczy Messenger.

Niezastąpiony asystent użytkownika

Chatboty sprawiają, iż korzystanie z wielu usług staje się dla użytkowników o wiele prostsze. Za przykład niech posłuży asystent wyboru lotu, który na podstawie określonych przez klienta parametrów przedstawia mu dopasowane do jego potrzeb oferty. Często wystarczą szczątkowe dane, aby chatbot wygenerował trafne propozycje. Śmiało można stwierdzić, iż jako asystent użytkownika chatbot w wielu przypadkach jest efektywniejszy od człowieka, za sprawą analizowania obszernych danych w krótkim czasie.

Dlaczego warto wykorzystywać chatboty?

Dla przedsiębiorców, zwłaszcza tych intensywnie działających w sieci, pytanie nie powinno brzmieć, czy korzystać z chatbotów, ale w jakim zakresie je wykorzystywać. W kwestii obsługi klienta ich zastosowanie jest w zasadzie niezbędne, aby zaoszczędzić czas i pieniądze. Ponadto, chatboty gwarantują komfort prowadzenia firmy oraz usprawnienie jej działania. Wszystko za sprawą ogromnych ilości zbieranych przez nie danych, które można wykorzystać na wiele sposobów.

Wreszcie należy również wspomnieć o oczekiwaniach klientów, którzy chcą korzystać z botów. Gwarantują im one bowiem wygodę podczas wyboru usługi czy produktu, dokonywania zakupu, poszukiwaniu informacji i w wielu innych sytuacjach. Ponadto, firmy korzystające z nowych technologii, do których bez wątpienia należą chatboty, są postrzegane przez klientów jako bardziej innowacyjne, profesjonalne i godne zaufania.

02
Sty

6 narzędzi, które pomagają tworzyć treści marketingowe

Czy wiesz, że dzięki nowoczesnym aplikacjom oraz narzędziom można usprawnić tworzenie oraz publikację treści, jakie udostępniasz w internecie na potrzeby marketingowe? Przykłady konkretnych programów da się mnożyć, ale wybraliśmy dla ciebie kilka najlepszych, które już w pierwszych dniach nowego roku ułatwią ci pracę.

Kontentino

Zacznijmy od prostego programu, który pomoże ci się nieco zorganizować. Dzięki niemu wreszcie zaczniesz efektywnie zarządzać tworzonymi przez ciebie treściami, ale także dobrze je planować i umiejscowić w czasie. Bywa, że pojawia się w twojej głowie wyłącznie jedna myśl, którą warto zapisać, ale trzeba później do niej wrócić i na jej podstawie nadbudować cały post. To narzędzie znacznie ułatwi ci to zadanie.

Hashtagify

Przed autorami tekstu stoi także trudny wysiłek tzw. tagowania tekstu. Trzeba więc wpaść na wszystkie słowa kluczowe, które naprowadzą ewentualnych odbiorców na dany content. Jeśli nie potrafisz magicznie odczytywać zapytań czytelników, to posłuży ci do tego hashtagify, który zasugeruje jakimi hasthtagami opatrzyć tekst, zgodnie z ich popularnością.

Oodls

Mało który specjalista od marketingu pozostawia swoje teksty bez grafiki. Czytelnicy nie chcą wyłącznie samego tekstu, ale pragnął jeszcze dodatkowego odniesienia w postaci zdjęcia, które natychmiast zasugeruje im temat artykułu czy sensu contentu. Problem polega na tym, że to znacznie zwiększa koszty, ponieważ darmowe zdjęcia nie są zbyt dobrej jakości, a płatne stocki są coraz droższe. W odpowiedzi przychodzi szkocki startup Oodls. Ich pomysłem było darmowe pozyskiwanie zdjęć użytkowników Instagrama. Wielu publikuje je ot tak po prostu i mieliby niebywałą przyjemność podzielenia się grafikami z innymi w internecie. Wszystko jest oczywiście darmowe, co jest główną zaletą tej idei.

Crello

Wyszukałeś już odpowiednie zdjęcie doskonale obrazujące publikowany przez ciebie content, ale warto by było coś przyciąć, dodać ramkę, a może rozjaśnić? Nie ma najmniejszego problemu! W tym zadaniu bezpłatnie pomoże ci Crello. W stu procentach to narzędzie potrafi zastąpić znaną przez wszystkich Canvę, dlatego gorąco je polecamy.

Biteable

Z pewnością nie trzeba cię przekonywać, że treści nie sprzedają się w internecie tak dobrze, jak materiały wideo lub animacje. Nie musisz być profesjonalnym grafikiem, aby samodzielnie je publikować i dostosowywać do własnych potrzeb. Dobrze posłuży ku temu video maker, który jest łatwy w obsłudze i pozwala uzyskiwać naprawdę oczekiwane rezultaty.

Easelly

We współczesnym marketingu doskonale przyjęły się także infografiki, które szybko i w dziecinnie prosty sposób przekazują skomplikowane treści. Nierzadko są dużo lepsze w odbiorze, niż długie contenty, dlatego tak doceniają je internauci. Ich tworzenie może się wydawać bardzo trudne dla niewprawionych użytkowników, jednak tutaj przyda się Easelly. Dzięki niemu stworzysz szablony, porównania oraz tablice, a to wszystko oczywiście za darmo.

18
Gru

NIECH MARZENIA STANĄ SIĘ RZECZYWISTOŚCIĄ – WESOŁYCH ŚWIĄT

Z okazji zbliżających się Świąt Bożego Narodzenia i Nowego Roku pragniemy serdecznie podziękować za powierzone nam zaufanie w roku obecnym. Mamy również nadzieję, że w roku kolejnym wspólnie uda nam się spełnić nasze biznesowe cele.

Z tego miejsca życzymy wszystkim naszym Klientom, Partnerom oraz Sympatykom, dużo szczęścia, spokoju oraz wszelkiej pomyślności w życiu osobistym i sukcesów w pracy zawodowej. Niech nadchodzące Święta Bożego Narodzenia niosą ze sobą wiele radości oraz refleksji dotyczących minionego okresu i planów na nadchodzący Nowy Rok.

Wesołych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego Roku!

04
Gru

4 pomysły jak zwiększyć sprzedaż przed świętami?

Grudzień, jak żaden inny miesiąc, generuje zwykle ogromne dochody dla firm i sklepów z wielu branż. Zgodnie z tradycją, kupujemy sobie prezenty, obdarowujemy się wzajemnie bez względu na swój wiek, płeć czy poziom społeczny. Trzeba to wykorzystać poprzez kilka chwytów marketingowych, jakie co roku się sprawdzają.

1.Odwołuj się do emocji

Zgodnie z badaniami Deloitte, Polacy w okresie świątecznym są skłonni (i rzeczywiście wydają) większe sumy pieniędzy. Nie są to tylko sklepy stacjonarne, ale także internetowe, nawet jeśli ich branża bezpośrednio na to nie wskazuje. Musisz więc, w miarę szybko zaznaczyć, że oto właśnie zbliżają się święta, czas czynienia sobie podarków i odwołując się do tradycji, lampek choinkowych, miłej atmosfery, Bożonarodzeniowego drzewka powoli kreować klimat świąt także we własnym sklepie. Konieczne jest wówczas wzmożone działanie na profilach społecznościowych poprzez każdorazowe nawiązywanie do tej tradycyjni. Klienci kupują emocjami i podejmują decyzje zakupowe w ciągu kilku pierwszych chwil, jeśli tylko ich coś do tego zainspiruje, np. przyjemny filmik prezentujący świąteczne przygotowania i rodziną krzątaninę.

2.Gift Guides

Znowu jakieś angielskie określenie, które ma nam zapewnić doskonałą sprzedaż? No cóż, nie ma się co dziwić, bo Gift Guides stosowane jest głównie w Stanach Zjednoczonych. Na czym to polega? Otóż musisz zacząć tworzyć treści, które kategoryzują twoje produkty w sklepie internetowym, a tym samym stają się przewodnikiem dla ludzi, którzy szukają prezentu dla konkretnej osoby. Dzielimy więc je np. na „Top 10 prezentów dla dwulatka” lub „Pomysły na prezent dla żony” itp. Warto zaproponować również listę produktów dostępnych w określonym przedziale finansowym, np. „5 prezentów do 50 zł”. Twórz przy okazji poradniki prezentów i podpowiadaj niezdecydowanym, jakie „prezenty od Mikołaja” mogliby znaleźć w Twoim sklepie dla męża, żony, dziecka, dziadka czy dalekiej krewnej.

3.Twórz rankingi

Obserwuj statystyki, nie tylko na twojej stronie czy w sklepie, ale także na innych witrynach. Może do tego służyć choćby narzędzie Google Trend, które wskazuje jakie są najczęstsze zapytania (także prezentowe) dla danego regionu, kraju czy grupy odbiorców. W ten sposób będziesz mógł tworzyć rankingi podpowiadając klientom, co się teraz kupuje, jakie prezenty są modne i w które warto zainwestować. Przecież wiesz, że ludzie często lubią naśladować swoich sąsiadów.

4.Recenzje produktów

Samodzielnie twórz recenzje produktów dostępnych w twoim sklepie. Możesz tez zaprosić jakieś autorytety, aby wypowiedziały się w jednym z filmików na temat konkretnego produktu, jaki oferujesz. Zyskasz nie tylko popularność, ale także wiarygodność i zaufanie, ponieważ twoje produkty staną się niejako żywe, będą prezentowane on air, a klienci będą się mogli zapoznać z nimi nie tylko poprzez zdjęcie i opis. Zobaczą go z każdej strony i ocenią czy to najlepszy prezent od Mikołaja.

29
Lis

Chatbot – historia, działanie i zastosowanie, czyli jak sztuczna inteligencja weszła do mainstreamu

Chatbot to program, którego zadaniem jest zastąpienie człowieka w szeroko rozumianej obsłudze użytkowników. Może odpowiadać na pytania internauty, prezentować ofertę, dopasowywać ją do zindywidualizowanych potrzeb, czy też wspierać podczas składania zamówień. Najlepsze programy same zadają pytania oraz inicjują rozmowy. Celem twórców chatbotów jest sprawienie, aby użytkownicy mieli wrażenie kontaktu z człowiekiem. W pierwszej części artykułu przybliżającego temat chatbotów skupimy się na tym, jak działają te programy oraz jak rozwijały się na przestrzeni lat.

Wczesne początki, późny rozwój

Dopiero w ostatnich kilkunastu latach sztuczna inteligencja zaczęła odgrywać ważne role w codziennym życiu przeciętnych ludzi. Mamy dziś do dyspozycji inteligentne telefony, czy aparaty przewidujące nasze oczekiwania i dostosowujące się do warunków otoczenia. Urządzenia uczą się na zachowaniach użytkowników, doskonale dostosowując się do naszych zwyczajów. Jednym z czynników świadczących o przyspieszonym rozwoju AI są coraz sprawniej działające chatboty, których historia zaczyna się jednak o wiele wcześniej, podobnie jak historia sztucznej inteligencji.

Początki chatbotów są związane z postacią Alana Turinga, geniusza zwanego ojcem komputera, czy też informatyki w ogóle. Pragnąc udowodnić inteligencję maszyny, która miała polegać na jej zdolności uczenia się, już w latach 50. XX wieku stworzył on tzw. test Turinga, który do dziś stosowany jest w celu ewaluacji efektywności chatbotów. Natomiast pierwszy program, który można nazwać chatbotem, został stworzony w roku 1966 przez Josepha Weizenbauma. Pierwszy chatbot – nazwany ELIZA – był dosyć prymitywny. Jego działanie opierało się na przekształcaniu stwierdzeń użytkownika w pytania, co rzeczywiście sprawiało wrażenie kontaktu z człowiekiem, jednak nie miało praktycznego zastosowania. Na powstanie przełomowego, inteligentnego chatbota trzeba było czekać aż do roku 1995. Wtedy to pojawił się program ALICE, który pod względem trafności odpowiedzi znacząco odstawał od swoich poprzedników. W XXI wieku rozwój chatbotów postępuje bardzo szybko, programy coraz lepiej radzą sobie z maszynowym uczeniem, powstają coraz lepsze algorytmy, a sprawność systemów i zasobność serwerów pozwalają chatbotom zbierać i wykorzystywać olbrzymie ilości danych.

Jak działa chatbot?

Dzisiaj prace nad rozwojem chatbotów podążają różnymi ścieżkami, co sprawia, iż programy są mocno zróżnicowane. Postaramy się jednak przybliżyć główne mechanizmy, które wykorzystują te inteligentne programy.

Pierwsze chatboty, takie jak ELIZA, wykorzystywały otrzymaną wiadomość, aby przekształcić ją w pytanie, co miało sprawiać wrażenie kontaktu z człowiekiem. Dzisiaj nadal można natknąć się na tego typu programy, jednak jak już wspomniano, nie są one zbytnio przydatne. Bardziej zaawansowane chatboty, popularne i przydatne, działają dzięki znajomości bazy słów kluczowych, a następnie ich rozpoznawaniu w wiadomościach użytkownika. W reakcji na frazę lub frazy algorytm generuje konkretną odpowiedź. Przykładowo, w programie wskazującym połączenia komunikacyjne użytkownik wpisuje nazwę przystanków, a system w odpowiedzi podaje numer łączącego je autobusu, pociągu czy tramwaju.

Nowoczesne chatboty – prawdziwa sztuczna inteligencja

Opisany powyżej mechanizm zapewnia jedynie obsługę na najbardziej podstawowym poziomie. Bardziej inteligentne chatboty są jednak w stanie udzielać precyzyjnych odpowiedzi na zróżnicowane pytania, a nawet same inicjują i prowadzą rozmowy. Jak to możliwe? Kluczową rolę odgrywa uczenie maszynowe, charakterystyczne dla coraz większej liczby programów typu chatbot. W tym przypadku uczenie maszynowe polega na zapisywaniu i analizowaniu przez system własnych odpowiedzi, rozmów z użytkownikami, a także zachowań internauty w odpowiedzi na działania programu. Chatbot analizuje olbrzymie ilości fragmentarycznych danych, wyciągając z nich wnioski. Przykładowo, chatbot konstruujący ofertę na podstawie odpowiedzi użytkownika na zadane przez program pytania może zapisywać wymianę wiadomości, uwzględniając wypowiedzi obu stron. Dokonując tego z tysiącami rozmów, jest w stanie sprawdzić, jakie schematy, wypowiedzi i odpowiedzi najczęściej prowadziły do skorzystania z zaprezentowanej finalnie oferty. Innymi słowy, chatbot analizuje, które jego akcje prowadzą do najlepszego dopasowania oferty do klienta. Tym samym staje się coraz efektywniejszy, stosując najskuteczniejsze działania, a rezygnując z tych, które nie przynoszą oczekiwanych rezultatów.

Analogicznie do uczenia maszynowego chatboty analizują również język. Program bierze pod uwagę styl wypowiedzi użytkowników, dostosowując do niego swoje wiadomości. Ponadto, analizuje wymiany wiadomości, wnioskując, jakie frazy, słowa i zdania okazywały się w przeszłości najlepszymi reakcjami na poszczególne pytania, czy twierdzenia użytkowników.

Co nas czeka?

Już dzisiaj śmiało można stwierdzić, iż chatbot reprezentuje sztuczną inteligencję, która staje się coraz ważniejsza w codziennym życiu. Jak na razie programy wciąż popełniają błędy, nie zawsze rozumiejąc użytkowników, czy też formułując nieraz nielogiczne odpowiedzi. Z drugiej strony, przecież człowiek również jest omylny, nieustannie popełnia błędy, niepoprawnie analizuje wypowiedzi, a co gorsza często nie wyciąga z tego wniosków. Różnica jest zatem taka, że o ile ludzki mózg zdaje się nie mieć możliwości pokonania pewnych ograniczeń, o tyle chatboty już niedługo mogą zminimalizować zakres błędu do minimum.

Wiedząc, czym są chatboty i jak działają, zapewne chcielibyście się dowiedzieć, do czego warto je wykorzystać i jakie płyną z tego korzyści. Już niedługo na blogu pojawi się druga część artykułu, w którym pokażemy Wam, dlaczego chatboty są tak gorącym tematem i czemu ich potrzebujecie.