19
sty

Jak budować relacje na LinkedIn?

LinkedIn służy głównie do zawierania i zacieśniania więzi stricte biznesowych. Jednak zanim będzie to możliwe, warto wiedzieć, jak w ogóle nawiązywać relacje w tym środowisku social mediowym. Wszelkie faux-pas nie są tu mile widziane – nieraz wystarczy jedno nieodpowiednie zachowanie, by stracić szansę na dobry kontakt zawodowy. Jak zatem tworzyć dobre znajomości w serwisie LinkedIn?

Od czego zacząć tworzyć sieć kontaktów na LinkedIn?

1. Dbałość o swój profil

Zdecydowanie łatwiej udaje się dotrzeć do konkretnych osób na LinkedIn, jeśli wiedzą, z kim mają przyjemność. Dlatego też najlepiej zacząć od uzupełnienia wszystkich niezbędnych informacji na swoim profilu w tym serwisie. Warto przede wszystkim skupić się na tych aspektach, które dotyczą wykonywanego zawodu. Można także dodać treści powiązane z wykonywaną pracą, dotyczące innych profesji, w jakich ktoś również się realizuje dodatkowo bądź hobbystycznie.

2. Zamieszczanie artykułów biznesowych

Jako że LinkedIn ma wbudowaną opcję prowadzenia swojego profilu także na zasadzie bloga, warto z niej skorzystać. Zwłaszcza jeśli myśli się o tym, by przesyłać ludziom dodanym do kontaktów linki do tych wpisów. W ten sposób konto na LinkedIn „żyje” i, tym samym, może cieszyć się zainteresowaniem.

Artykuły, które można przeczytać, wyszukując określonych treści po konkretnych frazach i hashtagach często mogą otworzyć furtkę do nowych kontaktów. Zatem propozycje od użytkowników tego serwisu, by dodać ich profil do znajomych, mogą spływać niekiedy wręcz lawinowo.

Dodając co jakiś czas kolejny taki wpis, można również troszczyć się o swój wizerunek. Szczególnie jeśli zamieszcza się artykuły wyczerpujące temat, merytoryczne, które faktycznie wiele osób uzna za przydatne i warte polecenia innym. Można w końcu zostać docenionym jako ekspert w swojej branży, co także pomaga w nawiązywaniu kontaktów. Przede wszystkim z osobami, które piastują eksponowane, lukratywne stanowisko, przez co niełatwo nawiązać z nimi relację biznesową, czy współpracę zawodową.

Jak znaleźć interesujący kontakt na LinkedIn?

Najczęściej poprzez wyraz „interesujący” można mieć na myśli kogoś, kto akurat dobrze wpisuje się w pewne okienko poszukiwań, na przykład pod względem posiadanych umiejętności, czy doświadczenia w danym zakresie. No więc jak znaleźć taki kontakt na LinkedIn? Najprościej wpisać konkretną branżę w pasku wyszukiwarki, by mieć dostęp do wszystkich tych profili, które pasują do tego zapytania. Przeglądając kilka takich kont, można nieraz dojść do wniosku, że warto uwzględnić jeszcze jakiś parametr, na przykład wiek, czy lokalizację, by dotrzeć do osób, z którym potencjalnie warto wysłać zaproszenie do grona swoich znajomych.

Jak wysłać zaproszenie nieznajomej osobie na LinkedIn?

Wydawać by się mogło, że wysłanie zaproszenia do kogoś na LinkedIn to najprostsza rzecz pod słońcem. Rzeczywiście – jeśli chodzi o napisanie i wysłanie, to tę czynność wykonuje się podobnie jak na innych serwisach, nie tylko społecznościowych. Problem jednak polega na tym, że nigdy nie wiadomo, czy ten adresat wiadomości przyjmie zaproszenie, czy nie.

Najlepiej więc w takim zaproszeniu wysłać zapytanie dotyczące problemu, z którym ktoś może się mierzyć. Dla adresata wiadomości jest to dodatkowa okazja, by móc przedstawić się w roli profesjonalisty i eksperta, więc jest duża szansa, że przyjmie zaproszenie.

Jeśli jednak ktoś nie ma żadnych trudności, a potrzebny jest kontakt np. po to, żeby móc nawiązać kiedyś współpracę z taką osobą, warto przedstawić się, podając różne formy kontaktu, a także odnośnik do jednego ze swoich artykułów. Najlepiej do takiego, którym dana osoba może się faktycznie zainteresować.

O czym pamiętać w tym miejscu? Warto przed wysłaniem takiej wiadomości sprawdzić, która jest akurat godzina. Nieraz, gdy ktoś przeczyta, że serwis zarejestrował przychodzące zaproszenie już po godzinie 22, może nabrać podejrzeń, czy na pewno chodzi o relacje czysto zawodowe.

Kto najszybciej przyjmie zaproszenie na LinkedIn?

Z pewnością będzie to osoba, która w jakimś stopniu podziela zainteresowania, czy profil biznesowy nadawcy zaproszenia. W pierwszej kolejności, gdy założy się konto na LinkedIn, najlepiej poszukiwać zatem kontaktów wśród osób, które są właśnie powiązane z branżą, w jakiej się pracuje.

Zaproszenie przyjęte na LinkedIn – co dalej?

Nieraz, gdy już ktoś przyjmie zaproszenie, poprzestaje się na tym. Po kilku tygodniach można się natomiast zdziwić, że osoba ta „wyparowała” z listy kontaktów. Dlaczego tak się stało? Ponieważ relacje na serwisie LinkedIn warto rozwijać i, jak to się mówi, „kuć żelazo, póki gorące”. Gdy więc już ktoś potwierdzi dodanie do listy znajomych, najlepiej wysłać następną wiadomość. Jako że jest to wciąż relacja na zasadzie „badania gruntu”, lepiej napisać bardziej ogólnie i w lekkim tonie.

Rozwijanie relacji biznesowej poza LinkedIn

Jeśli już wymieni się z kimś co najmniej kilka wiadomości i odnosi się wrażenie, że udało się „złapać kontakt”, warto pójść o krok dalej. Następnym etapem może być umówienie się na spotkanie nie tylko poza LinkedIn, ale poza siecią w ogóle. Dopiero podczas spotkania „na żywo” można tak naprawdę porozmawiać w sposób naturalny i jeszcze bardziej zacieśnić więzi. Nieraz takie relacje zawodowe mogą przekształcić się w bardziej prywatne, a co najmniej przyjacielskie na polu biznesowym.